file-sharing

مزایا و معایب Share کردن فایل ها در شبکه

بعضی از شرکت ها و سازمان ها نیاز دارند که یکسری فایل های یکسان را در اختیار کاربران خود قرار دهند، به این روش اشتراک گذاری فایل در شبکه گفنه می شود.

برای مثال این فایل ها میتوانند در یک سرور ذخیره شده و کاربران با توجه به سطح دسترسی که دارند مثلا فقط خواندن (read-only)، از این فایل ها استفاده کنند. یکی از بیشترین کاربردهای File Sharing در شبکه این است که می توانیم به هر کاربر اجازه سطح دسترسی بدهیم.

مثلاً برای یک کارمند معمولی فقط تعریف کنیم که بتواند برخی از فایل ها را ببیند و برخی از اصلا نبیند؛ چرا که ممکن است اطلاعات محرمانه درون آن فایل ها باشد اما مثلاً برای مدیر شرکت تعریف کنیم که تمامی فایل ها را بتواند ببیند.

در برخی موقعیت ها نیز می توانیم تعریف کنیم که برخی از کاربران فایل ها را ببینند اما اجازه تغییر آنها را نداشته باشند. بنابراین امکان File Sharing در شبکه یک مسئله بسیار مهم و کاربردی به حساب می آید.

انواع پروتکل های شبکه

پروتکل های مختلفی برای File Sharing وجود دارد مثلاً FTP, SMB, SFTP, NFS و بسیاری دیگر که یکی از این پروتکل ها پروتکل HTTP می باشد که یکی از پرکاربرد ترین روش های به اشتراک گذاری فایل ها در بسیاری از سازمان هاست. فایل هایی که در اینترنت و در فضاهای ابری، توسط افراد به اشتراک گذاشته می شوند در سروری ذخیره شده و افراد از طریق اتصال به اینترنت به آن دسترسی دارند.

حال به بررسی مزایا و معایب اشتراک گذاری فایل در شبکه میپردازیم.

اشتراک گذاری فایل ها

اشتراک گذاری فایل ها

مزایای اشتراک گذاری فایل ها در شبکه

–        صرفه جویی در زمان از طریق دسترسی سریع به فایل ها

–        عدم وجود نسخه های مختلف از یک فایل (دسترسی کاربران شبکه به بروزترین نسخه از فایل)

–        کاهش هزینه ها با بهینه شدن ذخیره فایل ها و عدم نیاز به فضای ذخیره اضافی

–        جلوگیری از حذف داده ها از طریق تهیه نسخه پشتیبان یا همان Backup

–        کنترل و تنظیم دسترسی های مختلف روی فایل ها (هر کاربر چه دسترسی یا دسترسی هایی به فایل ها داشته باشد، مثلا فقط خواندن (read-only)، به روزرسانی (update) و یا نوشتن (write)

با خرید سرور اچ پی فایل های خود را در منزل یا محل کار به راحتی به اشتراک بگذارید .

معایب گذاری فایل ها در شبکه

–        احتمال سرقت اطلاعات حساس و مهم (اگر از برنامه ای ایمن برای اشترک گذاری فایل ها استفاده نشود ممکن است اطلاعات موجود در شبکه توسط برخی افراد سودجو که به شبکه دسترسی دارند مورد سوء استفاده قرار بگیرد که در این صورت شناسایی آن ها دشوار است) البته اگر ادمین شبکه شما به درستی و با رعایت اصول امنیتی سطح دسترسی کاربران به فایل ها را تعریف کند، این ضعف و حفره های امنیتی بسیار کمرنگ می شود البته درصد حمله هکرها به صفر نمی رسد.

–        عدم تخصیص پهنای باند کافی برای اشتراک گذاری فایل ها (برای جلوگیری از افت سرعت و پهنای باند باید از تجهیزات بروز سخت افزاری و اینترنت پر سرعت استفاده کرد و البته پهنای باند خروجی از سرورها را باید به درستی مشخص کرد که دچار اختلال نشود.)

–        خطر به اشتراک گذاشتن فایل ها به صورت عمومی یعنی همه افراد داخل یا بیرون شبکه تمامی فایل ها و فولدرهای به اشتراک گذاشته شده را ببینند و تغییر دهند. در این صورت ممکن است برخی افراد داخل شبکه یا هکری که از بیرون شبکه به شبکه دسترسی دارد، اطلاعات حیاتی را به سرقت ببرد.

این اتفاق بسیار در شرکت ها رایج است و ممکن است حتی یکی از کارمندان همان شرکت به هر دلیلی دیتا را از بین ببرد و برای خود یک Backup نگه دارد و مدیر شرکت را تا زمانی که مبلغی به او نپردازد، تهدید کند و دیتا را به او باز نگرداند.

–        خطر آلوده شدن فایل ها این اتفاق ممکن است مثلاً با وجود ویروس در کامپیوتری که متصل به سرور است و انتقال آن از سرور به سایر کامپیوتر های داخل شبکه، اتفاق بیفتد.

اما با تمام مشکلات و خطرات به اشتراک گذاشتن فایل ها در شبکه، می توان گفت تمام شبکه های موجود در دنیا از آن استفاده می کنند لذا بهتر است برای راه اندازی و مدیریت این قابلیت در شبکه از یک مدیر شبکه بسیار قوی استفاده کنید که از هزینه های بعدی مانند به سرقت رفتن اطلاعات جلوگیری کنید.

<<< به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *