عکس مربوط به هارد چیست است.

هارد دیسک چیست و چگونه کار میکند ؟

یک دستگاه ذخیره ساز اطلاعات غیر فرار است. معمولاً به صورت داخلی در رایانه نصب می شود و مستقیماً به کنترل کننده دیسک مادربرد رایانه متصل می شود. داده ها با استفاده از یک هد مغناطیسی روی صفحه ها نوشته می شوند، که هنگام چرخش به سرعت روی آن ها حرکت می کند.

دیسک های هارد داخلی در یک محفظه درایو قرار دارند و با استفاده از کابل ATA ، SCSI یا SATA به مادربرد متصل می شوند. از طریق اتصال به PSU کامپیوتر (واحد منبع تغذیه) تغذیه می شوند.

نمونه هایی از داده های ذخیره شده در هارد دیسک کامپیوتر شامل سیستم عامل، نرم افزار نصب شده و پرونده های شخصی کاربر است.

 

تصویری از هارد دیسک

چرا کامپیوتر به هارد دیسک احتیاج دارد؟

رایانه به یک سیستم عامل نیاز دارد تا کاربران بتوانند از آن استفاده کنند. این سیستم عامل حرکات صفحه کلید و موس را تفسیر می کند و امکان استفاده از نرم افزار هایی مانند مرورگر های اینترنت، پردازشگر متن ها و بازی های ویدیویی را فراهم می کند. برای نصب سیستم عامل رایانه، هارد دیسک (یا دستگاه ذخیره سازی دیگری) مورد نیاز است. دستگاه ذخیره سازی محیط ذخیره سازی را در جایی که سیستم عامل نصب و ذخیره می شود، فراهم می کند.

همچنین برای نصب هر برنامه یا پرونده دیگری که می خواهید روی رایانه خود نگه دارید، به یک هارد دیسک نیاز است. هنگام بارگیری پرونده ها روی رایانه، آنها برای همیشه بر روی هارد دیسک یا یک حافظه دیگر ذخیره می شوند تا زمانی که به جای دیگر منتقل شوند یا حذف شوند.

 

هارد دیسک در رایانه های مدرن

رایانه های مدرن اغلب به جای HDD، از درایو SSD به عنوان دستگاه ذخیره سازی اصلی استفاده می کنند. HDD هنگام خواندن و نوشتن داده ها کندتر از SSD است، اما ظرفیت ذخیره سازی بیشتری را نسبت به قیمت آن ارائه می دهد.

اگرچه ممکن است از یک HDD هنوز به عنوان ذخیره سازی اصلی رایانه استفاده شود، اما معمول است که به عنوان درایو دیسک ثانویه نصب شود. به عنوان مثال، SSD ممکن است شامل سیستم عامل و نرم افزار نصب شده باشد و از HDD برای ذخیره اسناد، بارگیری ها و فایل های صوتی یا تصویری استفاده شود.

 

چگونه هارد دیسک به کامپیوتر وصل می شود؟

یک هارد داخلی با استفاده از دو وسیله به کامپیوتر متصل می شود: یک کابل داده IDE ، SATA یا SCSI به مادربرد و یک کابل برق به منبع تغذیه.

 

چه چیزی در هارد دیسک ذخیره می شود؟

یک هارد دیسک می تواند هر داده ای از جمله تصاویر، موسیقی، فیلم، اسناد متنی و هر پرونده ایجاد یا بارگیری شده را ذخیره کند. همچنین، درایوهای سخت فایلهای مربوط به سیستم عامل و برنامه های نرم افزاری را که در رایانه اجرا می شوند، ذخیره می کنند.

 

مطالعه بیشتر : معرفی سرور های تیغه ای شرکت HPE

اندازه هارد دیسک ها چقدر است؟

هارد دیسک اغلب بیش از هر درایو دیگری می تواند اطلاعات را ذخیره کند، اما اندازه آن بسته به نوع درایو و سن آن متفاوت است. اندازه هارد دیسک های قدیمی چند صد مگابایت تا چندین گیگابایت بود. اندازه هارد دیسک های جدید چند صد گیگابایت تا چند ترابایت است. هر ساله، فناوری جدید و پیشرفته امکان افزایش اندازه حافظه هارد دیسک را فراهم می کند.

 

چگونه داده ها در هارد دیسک خوانده و ذخیره می شوند؟

داده های ارسالی و خوانده شده از هارد دیسک توسط کنترل کننده دیسک تفسیر و معنی می شود. این دستگاه به هارد دیسک می گوید که چه کاری باید انجام دهد و چگونه اجزای آن را جابجا کند. هنگامی که سیستم عامل نیاز به خواندن یا نوشتن اطلاعات دارد، FAT هارد دیسک را بررسی می کند تا مکان فایل و نوشته های موجود را تعیین کند.پس از اتمام مراحل اگر رایانه نیاز به خواندن اطلاعات از هارد دیسک دارد، قطب های مغناطیسی موجود در صفحه را می خواند. یک طرف قطب مغناطیسی ۰ است و سمت دیگر آن ۱ است. با خواندن این داده به عنوان داده های باینری، کامپیوتر می تواند اطلاعات موجود در صفحه را بفهمد. برای نوشتن اطلاعات در رایانه ، قطب های مغناطیسی روی دو عدد ۰ و ۱ تنظیم می شوند که بعداً اطلاعات قابل خواندن باشند.

 

هارد دیسک های خارجی و داخلی

اگرچه اکثر هارد دیسک ها داخلی هستند، اما دستگاه های مستقلی به نام هارد اکسترنال یا هارد دیسک های قابل حمل نیز وجود دارند که از داده ها در رایانه پشتیبان تهیه می کنند و فضای موجود را گسترش می دهند. درایوهای خارجی اغلب در محفظه ای ذخیره می شوند که به محافظت از درایو کمک می کند و به آن امکان می دهد رابط آن با رایانه، معمولاً از طریق USB ، eSATA یا FireWire باشد.

یک نمونه عالی از دستگاه پشتیبان خارجی که از چندین هارد دیسک پشتیبانی می کند، Drobo است.

 

هارد دیسک های اکسترنال دارای اشکال و اندازه های مختلف هستند. برخی از آنها بزرگ هستند، تقریباً به اندازه یک کتاب هستند، در حالی که برخی دیگر به اندازه یک گوشی هوشمند هستند.

هارد دیسک های اکسترنال می توانند بسیار مفید باشند زیرا معمولاً فضای بیشتری نسبت به یک درایو جهشی ارائه می دهند و هنوز هم قابل حمل هستند. این تصویر نمونه ای از محفظه درایو دیسک سخت لپ تاپ از Adaptec است. با استفاده از این محفظه، کاربر یک دیسک سخت لپ تاپ با هر ظرفیت ذخیره سازی را در محفظه نصب می کند و آن را از طریق پورت USB به رایانه متصل می کند.

 

HDD با SSD جایگزین هم می شوند!

SSD ها به دلیل مزایای عملکردی مشخصی که نسبت به HDD دارند، از جمله زمان دسترسی سریعتر و تأخیر کمتر، جایگزین HDD شده اند. در حالی که SSD در حال محبوب شدن است، استفاده از HDD در بسیاری از رایانه های رومیزی بیشتر به دلیل ارزش هر دلار ارائه شده از HDD ها نسبت به SSD است. با این حال، بیشتر و بیشتر لپ تاپ ها شروع به استفاده از SSD بجای HDD می کنند که به بهبود قابلیت اطمینان و پایداری لپ تاپ ها کمک می کند.

 

متفاوت SSD و HDD

 

تاریخچه هارد دیسک

اولین هارد دیسک توسط آی بی ام در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۱۹۵۶ وارد بازار شد. این هارد دیسک برای اولین بار در سیستم RAMAC 305 با ظرفیت ذخیره سازی ۵ مگابایت و هزینه ای در حدود ۵۰۰۰۰ دلار (۱۰۰۰۰ دلار به ازای هر مگابایت) استفاده شد. هارد دیسک داخل کامپیوتر بود و قابل جابجایی نداشت.

در سال ۱۹۶۳ ، IBM با ذخیره سازی ۲.۶ مگابایت ، اولین هارد دیسک متحرک را عرضه کرد.

اولین هارد دیسک با ظرفیت ذخیره سازی یک گیگابایت نیز توسط IBM در سال ۱۹۸۰ ساخته شد. وزن آن ۵۵۰ پوند بود و ۴۰۰۰۰ دلار هزینه داشت.

سال ۱۹۸۳ معرفی اولین هارد دیسک با اندازه ۳.۵ اینچ بود که توسط Rodime توسعه داده شد. ظرفیت ذخیره سازی آن ۱۰ مگابایت بود.

Seagate اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۹۲ هارد دیسک ۷۲۰۰ دور در دقیقه را معرفی کرد. همچنین Seagate اولین هارد دیسک ۱۰ هزار دور در دقیقه را در سال ۱۹۹۶ و اولین هارد دیسک ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه را در سال ۲۰۰۰ معرفی کرد.

 

بیشتر بدانید : بررسی تخصصی حافظه های SSD+آموزش نحوه کارکرد آن ها

<<< به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *