خرید هارد اس اس دی

خرید هارد اس اس دی و مزایای آن

برای انتخاب حافظه دو عامل عملکرد و قیمت از اهمیت بالایی برخوردار هستند. آمارها نشان از آن دارد که اگر افراد بخواهند از SSD های رده بالا استفاده کنند بابت هر گیگابایت از این ذخیره سازها باید ۰.۳۱ دلار پرداخت کنند. پس علاوه بر قیمت حافظه های SSD، کارآیی آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال اگر بخواهیم عملکرد واقعی SSD Enterprise ها را با سرچ کردن در گوگل دریابیم، می توانیم ببینیم که مثلاً عبارت  IOPS 4K در میان مردم سرچ بیشتری داشته است.

دو نکته را هنگام خرید هارد SSD در نظر بگیرید؛

اول اینکه برای دیدن عملکرد آنها باید سرعت خواندن و نوشتن تصادفی آنها را در نظر بگیریم. دوم اینکه ممکن است برخی از SSD های کلاس Consumer قدتمندتر از اس اس دی های Enterprise هستند.

انتخاب حافظه  : SSD Enterprise عملکرد پایدار

با گذشت زمان عملکرد SSD ها تغییر می کند.به عنوان مثال عملکرد SSD های مدل consumer ، در ابتدا بسیار بالا بوده و به میزان IOPS 140،۰۰۰  هم می رسد. این سرعت اگرچه در ابتدای شروع پردازش بسیار زیاد است (از ۰ تا حدود ۳۰۰ ثانیه)، اما بعد از گذشت مدتی شروع به کاهش زیادی می کند.

اما در مقابل SSDهای Enterprise اعداد سطح بالاتری را نشان داده و IOPS  به نسبت پایدارتری را ارائه می دهند. از آنجایی که این ارقام تقریبا یکنواخت هستند، عملکرد کلی حافظه،  پایدار است.

قیمت PM1643 ظرفیت 1.92 ترابایت

استقامت و تأمین بیش از حد (over-provisioning):

SSDهای Enterprise برای استفاده زیاد از ویژگی (over-provisioning) ، پایدار طراحی شده اند.

فضای ذخیره ی یک حافظه ی SSD از میزانی که مشخص شده کمتر است. مثلا حافظه ی SSD با ظرفیت ۱TB ،۹۶۰ گیگابایت فضا در دسترس دارد.

حافظه ی SSD پس از چند بار حذف و پرشدن  (P/E)، فرسوده می شود. قبل از نوشتن مجدد روی حافظه باید یک بلوک NAND پاک شود، زیرا در فلش های NAND دستور رونویسی (overwrite) در دسترس نیست.

بلوک: کوچکترین بخش ذخیره سازی بلوک است که اجزای تشکیل دهنده آن چند صفحه است و کوچکترین واحد برای نوشتن دستورات است.

این نوشتن های پشت سر هم در بلوک موجب کاهش طول عمرSSD شده چون سلول های حافظه فرسوده می شوند.

به همین علت از روش هایی مانند زباله روبی (garbage collection) یا یکسان ‌سازی پوشش (wear-leveling) برای افزایش طول عمر SSD و کاهش میزان فرسایش استفاده می شود.( هر دو روش به فضای اضافی نیاز دارند.)

 

مطالعه بیشتر : آموزش رایگان خرید سرور اچ پی و قطعات و تجهیزات SERVER

زباله روبی (garbage collection) :

فرآیندی است که طی آن بلوک هایی که صفحات نامعتبر در آن است ، پاک شده و صفحات معتبر در بلوک های آزاد موجود قرار می گیرد.

چنانچه حافظه ی پنهان SSD موجود در NAS به کندی عمل کند برای پایداری آن می توان حافظه پنهان SSD را با ۶۵٪ ظرفیت دوباره بازسازی کرد.

یکسان ‌سازی پوشش (wear-leveling) :

این فرآیند در واقع الگوریتمی است که بلوک ها را به نحوی جا به جا می کند تا عملیات نوشتن/پاک کردن بین همه ی بلوک های موجود یکسان باشد. در واقع این کار با عوض کردن بلوک های استفاده شده با بلوک های آزاد انجام می گیرد.

تأمین بیش از حد (over-provisioning):

الگوریتمی است که فضای اضافی را با تقسیم بخشی از کل ظرفیت موجود در اختیار قرار می دهد تا SSD بتوانند این کارهای طولانی را بهتر انجام دهد. هدف این الگوریتم در واقع افزایش عمر SSD است.

Terabytes Written (TBW) یا Drive Writes Per Day (DWPD)  دو فاکتور اصلی برای تهیه ی حافظه SSDاست.

در صورت داشتن ظرفیت و مدت ضمانت درایو، از فرمول زیر میتوان TBW را به DWPD تبدیل کرد.

گارانتی X ظرفیت ترابایت TBW = DWPD X 365 X

)گارانتی X ظرفیت ترابایت( ۳۶۵ X DWPD = TBW /

محافظت در برابر قطعی برق:

در هر SSD برای بهینه انجام شدن عملیات نوشتن از یک کش استفاده می شود. وقتی عملیات نوشتن به تعداد مشخصی میرسد قبل از انجام ابتدا در در کش قرار می گیرند. حال اگر در این هنگام اتصال برق به هر علتی قطع شودممکن است اطلاعات از بین برود به همین علت از یک بافر خازن استفاده می شود. اکثر SSDها مجهز به این خازن هستند تا هنگام قطعی برق، از اطلاعات محافظت کنند. زمانی که ولتاژ کاهش پیدا می کند،کنترلر SSD انرژی لازم برای ادامه فرآیند را از خازن می گیرد.با این کار اطلاعات موجود در کش حفظ شده و به درستی ذخیره می شود.

نتیجه گیری:

حافظه های SSD موجود با اشکال مختلف، ظرفیت ها و قابلیت های متفاوت عرضه شده اند. اگر قیمت و عملکرد تنها عواملتان برای خرید SSD هستند، به دلیل وجود هزینه های اضافی و پنهان امکان دارد از خرید SSD پشیمان شوید. استقامت، عملکرد پایدار و محافظت در برابر افت برق مواردی هستند که بهتر است برای خرید هارد SSD در نظر بگیرید.

<<< به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *