عکس مربوط به اتاق سرور می باشد.

اتاق سرور چیست ؟

اتاق سرور یکی از مهمترین مناطق در یک سازمان است. این اتاق برای قرار دادن سرور ها و تمامی تجهیزات شبکه راه اندازی شده است.  این اتاق ها ممکن است بررای سازمان های متفاوت، طور خاصی طراحی شود.

یک اتاق سرور دارای محیطی مناسب است که بتواند تمامی تجهیزات شبکه را محافظت کند. این کار در موثر تر و آسان تر کردن سایر اجزای سازمان بسیار موثر است.راه اندازی و پیکربندی مناسب اتاق سرور به سلامت و طولانی تر شدن تجهیزات شبکه از جمله سرور کمک می کند.

در اتاق سرور ها از کیس سرور های بسیار قوی نیز استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با تفاوت کیس و سرور می توانید به پست مربوطه مراجعه بفرمایید.

 

اتاق سرور باید در چه ابعادی باشد؟

در جوامع IT، اکثر مردم اتاق سرور را اتاق نسبتاً کوچکی می دانند. اتاق سرور میتواند چند ده تا چند صد فوت مربع مساحت داشته باشد.

طبیعتا هنگامی که یک اتاق به اندازه قابل توجهی بزرگ شود،  اجزا و قطعات شبکه بیشتری در خود جای می دهد و به یک مرکز داده ی قوی تبدیل می شود. از نظر فنی، یک اتاق سرور می تواند تقریباً هر اندازه ای داشته باشد.

اتاق های سرور می توانند هر شکلی داشته باشند. در بسیاری از مواقع هم ، یک اتاق سرور می تواند هدف دیگری مانند فضای ذخیره سازی، چاپخانه یا فضای اداری را داشته است. به همین دلیل،  ممکن است اتاق به روشی غیراستاندارد چیده شود. دلیل اهمیت این امر این است که می تواند بر برنامه ریزی برای مدیریت محیط از جمله جریان هوا و cooling تأثیر بگذارد.

اتاق سرور چیست

اتاق سرور

جنبه های طراحی منحصر به فرد یک اتاق سرور

هنگامی که مشاغل کوچک در حال رشد هستند و به سرور و سایر تجهیزات شبکه نیاز دارند، غیر معمول نیست که یک کسب و کار اتاق خاصی را برای قرار دادن آنها تعیین کند. در بیشتر مواقع، این یک مکان کوچک، موقت و خارج از راه است که در واقع فقط قادر به نگهداری مقدار کمی از تجهیزات شبکه است. کارکرد صحیح تجهیزات در اتاق سرور هدف خاصی را دنبال می کند. در بعضی از سازمان ها از طراحی این اتاق به اسم “کمد های رایانه ای” یاد می شود.

وقتی شرکتی منطقه ای را به اتاق سرور طراحی یا ارتقا می دهد ، باید موارد خاصی را تنظیم کند. با یک طراحی خاص می توانید از مشکلاتی که می تواند با یک اتاق سرور جدید همراه باشد اجتناب کنید. برای اینکه تجهیزات فنی بتوانند به درستی کار کنند ، یک اتاق سرور باید برخی یا همه جنبه های طراحی زیر را داشته باشد که عبارتند از:

 

کنترل دقیق محیط

یک اتاق سرور باید دارای حسگرهایی در سراسر منطقه باشد که دما و رطوبت را اندازه گیری کند. سیستم های کنترل محیط باید بتوانند کل اتاق را در سطح مطلوب نگه دارند.

جریان هوا

سرورها و سایر تجهیزات رایانه ای گرمای زیادی تولید می کنند. یک اتاق سرور خوب طوری طراحی میشود که گرما را از اتاق خارج کند تا سرور و تجهیزات شبکه آسیب نبیند.

سیستم مهار آتش

آب به همه تجهیزات آسیب می رساند ، و یک فاجعه بزرگ اتفاق می افتد.
تعداد کمی گزینه برای این نوع سیستم مهار آتش وجود دارد از جمله سیستم های Inergen ، سیستم های Novec و سیستم های FM-200.
همه  این سیستم ها برای اطفا حریق و در عین حال ایمن نگه داشتن تجهیزات شبکه  طراحی شده اند.

مدیریت کابل

در پایان می توان اتاق های سرور را با هزاران کابل در نظر داشت. طراحی اتاق برای عبور مناسب کابل ها از سقف یا زیر کف ، به جلوگیری از خرابکاری های عظیم کمک می کند.

منابع اضافی برق

داشتن منابع برق زائد نه تنها برای اطمینان از کار و پایدار ماندن تجهیزات دارای اهمیت است ، بلکه برای جلوگیری از افزایش تولید برق که می تواند به سرورها و سایر موارد موجود در اتاق آسیب برساند ، اهمیت دارد.

امنیت فیزیکی

اتاق های سرور هزاران یا حتی میلیون ها دلار تجهیزات با ارزش دارند. علاوه بر این ، داده های ذخیره شده در این اتاق ها می توانند بسیار ارزشمند باشند. داشتن امنیت فیزیکی لازم برای ایمن نگه داشتن آن ضروری است.

 

چه تجهیزات در اتاق سرور وجود دارد؟

هنگامی که یک اتاق سرور از نظر فیزیکی  آماده استفاده می شود ، وقت آن است که نصب تجهیزات واقعی را شروع کنید. البته ، هر اتاق سرور بنا به نیاز شرکتی که در حال راه اندازی آن است ، چیزهای مختلفی را در خود جای داده است. موارد زیر از جمله موارد مختلفی است که امروز در بیشتر اتاقهای سرور پیدا خواهید کرد:

 رک های سرور(Server Racks )

در یک اتاق سرور نصب می شوند و برای قرار دادن تجهیزات فیزیکی استفاده می شوند. این رک ها محافظت فیزیکی ، کنترل بهتر دما و بسیاری از مزایای دیگر را فراهم می کنند.

البته این اتاق قرار است سرورهایی را در خود جای دهد که می توانند سرورهای مستقل ، سرورهای تیغه ای ، یا حتی تجهیزات سرورهای مجازی باشند. جای مناسب برای اطمینان از عملکرد صحیح سرور بسیار مهم است.

روترها و سوییچ ها

روترها ، سوئیچ ها و سایر تجهیزات شبکه برای ارسال ، دریافت و مسیریابی داده های داخل و خارج از اتاق سرور ضروری هستند.

کابل کشی شبکه

اتاق های سرور اغلب دارای چندین نوع کابل کشی شبکه از جمله کابل های CAT-5 و فیبر نوری هستند.

تجهیزات مدیریت کابل

با شروع از رک سرور و در کل مسیری که کابل ها قرار دارند، مهم است که در محل خود ایمن شوند. تجهیزات مدیریت کابل شامل زیپر و بست و موارد دیگر برای هدایت و محافظت از کابل ها است.

مقاوم سازی اتاق سرور یکی از مهمترین کار هایی است که سازمان برای تجهیزات شبکه ای خود انام می دهد. با این وجود ، اگر به درستی انجام شود ، مکانی متمرکز به کسب و کار شما می دهد تا طیف وسیعی از تجهیزات را ایمن نگه دارد. همچنین مدیریت تجهیزات شبکه و نرم افزاری مورد استفاده برای تأمین انرژی تجارت شما آسان تر می شود.

<<< به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *