سرور بازی

سرورهای مخصوص بازی (گیم سرور) چه ویژگی هایی دارند؟

امروزه با توجه به فراگیر شدن اینترنت، تمایل افراد برای بازی های آنلاین نیز گسترش یافته است و بسیاری از افراد نوجوان و جوان بخشی از زندگی خود را به بازی های آنلاین و خرید سرور بازی اختصاص داده اند.

بخشی از فراگیری این مدل بازی ها به این دلیل است که ما قادر هستیم با افراد مختلفی در کل جهان بازی کنیم و همه ی این ها مدیون سرورهایی هایی است که شرکت های توسعه دهنده بازی ها در اختیار کاربران قرار می دهند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این سرور ها بپردازیم.

گیم سرور همانطور که از اسمش مشخص است یک نوع سرور با کانفیگ های مخصوص برای بازی است که اغلب دارای گرافیک های قوی هستند.

بازی های MMO (نقش آفرینی چند نفره) به دلیل فراگیری که دارند موجب شد که افراد زیادی به سمت این بازی ها متمایل شوند و همین امر سبب شد شرکت های توسعه دهنده بازی پهنای باند بازی افزایش بدهند که همین امر باعث پیشرفت شگرفی در حوزه پهنای باند شد که این موضوع سبب شد که این بازی ها سرورهای قدرتمند تری داشته باشند.

به منظور جلوگیری از Down شدن یا از کار افتادن سرورها که ناشی از حجم بالای درخواست هاست، سرور ها نیازمند فضای ذخیره سازی (storage) و  پهنای باند (bandwidth) بیشتر و همچنین CPU قدرتمندتری هستند.

البته اگر سرور تاخیر زیادی داشته باشد (ping آن بالا باشد) باعث اختلال در بازی ها می شود (یا به اصطلاح باعث لگ می شود) و عملا کارایی ندارد. (ping  : ابزاری برای تشخیص سالم بودن سرور مقصد و مشخص کننده مقدار تاخیر برحسب میلی‌ ثانیه) پس سرور های بازی ها علاوه برقدرتمند بودن نباید تاخیر زیادی داشته باشند.

سرور مناسب بازی

تفاوت سرورهای بازی با دیگر سرورها

شاید مهم ترین تفاوت این باشد که سرور های بازی منحصر به فرد هستند، چون گیمرهای زیادی درکل دنیا و در طول شبانه روز به بازی می پردازند لذا سرور باید این توانایی را داشته باشد که بدون مشکلی درخواست های گیمرها را پاسخگو باشد و مشکلی برای آنها پیش نیاید.

عاملی که در اینجا بسیار حائز اهمیت هستند CPU-intensive یا IO-intensive می باشد چرا که سرورهای بازی باید چند ده هزار درخواست برای اتصال را پردازش کنند و طبیعتا اگر سرور نتواند این درخواست ها را پاسخگو باشد بازی نمیتواند محبوبیتی در بین افراد داشته باشد چرا که همواره دچار اختلال می شود.

عاملی دیگری که در سرورهای بازی مهم است قدرت پردازنده آنهاست؛ از آنجایی که سرورهای بازی باید قابلیت پردازش داده های صوتی را نیز داشته باشند پس CPU آن ها باید قدرتمند باشد.

امروزه باتوجه به گرافیک بالای بازی ها، سرورهای قدرتمندی را نیازمند هستیم که  باید از نظر کانفیگ سخت افزاری مثل پردازنده، رم ، ذخیره سازهای SSD ، کارت شبکه، کارت گرافیک و… قدرتمند تر و پیشرفته‌تر باشند.

پس مواردی همچون کارایی بالای سرور، پایداری، پهنای باند بالا، در دسترس بودن، آپدیت سخت افزاری و نرم افزاری دائمی را باید در نظر بگیریم.

مورد دیگری که باید در سرورهای بازی آن را در نظر بگیریم، قابلیت DDOS protection می باشد که سرور های بازی باید این این قابلیت را داشته باشند. با توجه به اینکه ترافیک بازی ها زیاد است ممکن است سرورها مورد حمله DDOS قرار بگیرند، پس باید ارائه دهنده سرور این ویژگی امنیتی را در نظر بگیرد تا هنگام بازی ، سرور قطع نشود.

مقایسه سرور بازی و سرور هاست

مقایسه سرور بازی و سرور هاست

در سرورهای بازی مثلاً برای بازی های تیراندازی،که سرعت بسیار اهمیت بالایی دارد، پینگ باید کمتر از ۵۰ میلی ثانیه است. البته تا ۱۰۰ میلی ثانیه نیز پاسخگو خواهد بود اما اگر سرور بازی شما از این پینگ بیشتر است، بهتر است سرور دیگری را برای بازی انتخاب کنید اما در مقابل سرویس های هاست استاندارد ، نیاز به پینگ سریع ندارند؛ چون بیشتر وب سایت ها با تاخیر ۳۵۰ میلی ثانیه به خوبی کار می کنند.

از آنجایی که گیمرها تمرکزشان فقط روی بازی است و به تنطیمات سرور کاری ندارند، این سرور باید به روزرسانی خودکار، انتخاب پنل های کنترل مدیریت مانند iLO در سرور اچ پی، نرم افزارهای لازم برای نصب و KernelCare را ارائه دهد تا بروز رسانی های لازم به صورت خودکار انجام پذیرد.

شرکت های مطرح در زمینه هاستینگ سرورها، دارای نیروهای متخصصی بوده و نوع سرور را به نوعی طراحی می کنند که استفاده از آن آسان باشد. به همین جهت گیمرها باید به دنبال یک هاستینگ دائمی هستند تا خدمات مدنظر آن ها را شناسایی کرده و پشتیبانی ۲۴ ساعته را ارائه دهد.

برای انتخاب یک سرور مخصوص بازی، باید منابع مورد نیازی بازی (منظور همان سخت افزار)، تعداد کاربران همزمان، بودجه و میزان پایداری سرور را نظر بگیرید.

سرور بازی

نتیجه گیری

به صورت کلی اگر بخواهیم در نظر بگیریم سرور اختصاصی بهترین گزینه برای گیم سرور است اما با توجه به قیمت بالای آن شاید هر کسی توان پرداخت هزینه آن را نداشته باشد. به همین دلیل میتوان برای اینکه از هزینه کلان سرور اختصاصی رهایی یافت از سرورهای مجازی پیشرفته با منابع سخت افزاری قوی برای بازی خود استفاده کرد.

 

 

 

برای مشاهده قیمت و خرید سرور HP ، کامیپوتر و لوازم جانبی آن می توانید از فروشگاه اینترنی آرسس شاپ اقدام کنید .

 

بیشتر بدانید : چند راهکار مهم برای حفظ و نگهداری از سرورها

<<< به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *