نصب esxi7

 نصب ESXI7 به زبان ساده و راه اندازی آن بصورت گام به گام و تصویری

مجازی سازی با VMware

آموزش نصب ماشین مجازی

در این مقاله قصد داریم آموزش نصب ESXi را به صورت تصویری در اختیار شما قرار دهیم. پیش تر در مقاله های مجازی سازی توضیح دادیم که دلیل استفاده از HyperVisor هایی مانند Vmware یا Hyper-V استفاده از چندین سرویس در یک سرور فیزیکی می باشد.

 

به عنوان مثال می توانیم سرویس Active Directory، نرم افزارهای مالی، SQL، File Sharing و بسیاری از سرویس های دیگر را در یک سرور فیزیکی داشته باشیم. پس به جای اینکه برای هر کدام از این سرویس ها یک سرور فیزیکی بخریم و مثلاً ویندوز روی آن نصب کنیم روی آن VMware Esxi نصب می کنیم و روی آن چندین ویندوز یا لینوکس می ریزیم و برای هر کدام سرویس مرتبط با آن را نصب می کنیم. زمانی که می گوییم VSphere منظور Vcenter Server و ESXi است که در این مقاله به آموزش نصب ESXi می پردازیم و در مقاله دیگری به نصب Vcenter خواهیم پرداخت.

یکی از نکته های بسیار مهمی که باید هنگام نصب ESXi در نظر بگیرید این است که این Hyper Visor برای تمامی محصولات تولید کننده سرور مانند HPE, Cisco, Dell EMC, IBM و دیگر شرکت ها نسخه Custom شده مخصوص همان شرکت را گذاشته است.

یعنی در واقع شما باید بر اساس برند محصول خود نسخه VMware ESXi سفارشی همان برند را از سایت VMware دانلود کرده و آن را نصب کنید. در غیر اینصورت ممکن است هاردهای رید شده شما را هنگام نصب ، شناسایی نکند و یا در حالت رید نشان ندهد.

سخت افزارهای لازم برای نصب VMware ESXi7

در اولین قدم باید بدانیم که حداقل سخت افزاری که باید برای نصب VMware ESXi  داشته باشیم شامل چه مواردی می شود.

  • یک هاست یا همان سرور با حداقل دو هسته فیزیکی پردازنده
  • حداقل ۴ گیگابایت RAM برای نصب خوده ESXi و حداقل ۸ گیگابایت RAM برای اجرای ماشین های مجازی
  • اگر قصد دارید ماشین های مجازی ۶۴ بیتی را اجرا کنید، پشتیبانی از مجازی سازی سخت افزار (AMD RVI &  Intel VT-x)باید روی پردازنده x64  فعال باشد.
  • بیت NX / XD باید برای پردازنده در BIOS فعال باشد.
  • داشتن یک یا چند NIC یا همان کارت شبکه با چندین پورت
  • وجود یک دیسک حداقل ۸ گیگابایتی مانند USB یا SD Card و ۳۲ گیگابایت برای نصب ESXi7 و استفاده از هارد دیسک ها یا SSD یا NVMe جهت نصب ماشین های مجازی البته می توان از Shared Storage هم برای نصب ماشین های مجازی استفاده کرد.

 

 نصب مرحله به مرحله VMware ESXi ۷.۰

۱: نصب ESXI7 را بر روی bare-metal Server یعنی یک سرور فیزیکی آغاز کنید.

برای شروع نصب ESXi ۷.۰ باید نسخه کاستوم شده VMware ESXi ۷.۰ مطابق برند سرور خود روی فلش یا CD/DVD به صورت Bootable بریزید و آن را به سرور متصل کنید و وارد محیط نصب شوید. در این آموزش ما نسخه کاستوم شده ESXi ۷.۰ سیسکو را روی سرور UCS CISCO نصب می کنیم.

نصب esxi7

۲: در شکل زیر فایل Boot شده فلش شما را نشان می دهد، گزینه دوم هم منظور همان هارد روی سرور شماست که با آن کاری نداریم پس اولین گزینه را برای نصب ESXi7 بر روی سرور انتخاب کنید .

مجازی سازی

۳: باید کمی صبر کنید تا VMware ESXi با سیستم و کانفیگ شما هماهنگ شود.

نصب vmware

در تصویر زیر برخی از اطلاعات سرور شما مانند حافظه و مدل پردازنده نشان داده خواهد شد.

نصب ماشین مجازی vmware

۴: در تصویر زیر به شما هشدار می دهد که این سیستم عامل باید با سرور شما Compatible باشد که در این مرحله برای ادامه نصب ESXI7.0 ، کلید Enter  را بزنید.

آموزش ماشین مجازی

۵: در این مرحله باید قوانین و مقررات مربوط به شرکت VMware را تأیید کنید که برای این کار دکمه F11 را می زنیم تا از این مرحله نیز عبور کنیم.

آموزش راه اندازی Esxi7

۶: این مرحله مهم ترین مرحله ای است که باید توسط این سیستم عامل تأیید شود.

در این قسمت سیستم عامل ، هاردهای شما را شناسایی می کند، اگر از نسخه سفارشی شده مربوط به محصول خود استفاده میکنید و هاردها به درستی RAID بندی شده باشد سیستم عامل آنها را در مرحله بعد به درستی نمایش می دهد.

 

۷: در این مرحله هارد دیسک های RAID شده شما در لیست زیر نمایش داده می شود.

درایوی که قرار است  ESXi 7 روی آن نصب شود را انتخاب کنید.

آموزش نصب و راه اندازی ماشین مجازی

۸: در این مرحله زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید و دکمه ” Enter” را بزنید.

۹: رمز عبور root را تنظیم و تأیید کنید سپس به نصب خود ادامه دهید.

دقت داشته باشید رمزی که انتخاب می کنید همان رمزی است که باید توسط آن به محیط DCUI یا کنسول اصلی VMware ESXi خود متصل شوید و کانفیگ انجام دهید. Username به صورت default کلمه root می باشد.

۱۰: برای تأیید نصب ۷ ESXi  دکمه F11 را بزنید.

۱۱: صبر کنید تا نصب VMware ESXi 7 به صورت کامل انجام بگیرد.

۱۲: بعد از اینکه سیستم عامل نصب شد، CD یاUSB که با آن ESXi 7.0 را نصب کرده اید از سخت افزار خود جدا کرده و سرور مجدداً راه اندازی کنید. برای این کار Enter را بزنید.

نصب esxi

۱۳: پس از تکمیل شدن پروسه نصب سیستم عامل و بوت شدن آن، صفحه ای مطابق شکل زیر می بینید که در واقع همان DCUI مخفف عبارت Direct Console User Interface می باشد. برای اینکه بتوانیم تنظیمات شبکه آن را انجام دهیم و برای آن IP تنظیم کنیم ابتدا باید F2 را فشار دهیم.

۱۴: در این قسمت با Username و Password که در مرحله نصب تعیین کردیم وارد می شویم.

۱۵: در این پنل گزینه های متفاوتی وجود دارد که هر آیتم بررسی مربوط به خود را دارد که حتما در مقاله ای دیگر به آن خواهیم پرداخت؛

روی گزینه Configure Management Network آمده و Enter را می زنیم.

۱۶: آدرس IPv4، Subnet maskو  Gateway default را برای مدیریت شبکه مشخص کنید.

۱۷: بعد از اتمام  Enter را بزنید و تغییرات را ذخیره و Primary DNS Server و Alternate DNS را تنظیم کنید.

در صورت وجود Domain Controller آی پی آن را در Primary DNS وارد می کنیم که ارتباطات درست برقرار شود.

۱۸: در مرحله آخر از پشت یکی از سیستم های داخل شبکه از طریق مرورگر وب آدرس IP سیستم عامل ESXi 7.0 را در مرورگر سرچ کنید.

مانند تصویر زیر صفحه ای باز می شود ، Username و password همان محیط DCUI را اینجا نیز وارد کنید تا وارد کنسول VMware ESXi خود شوید.

<<< به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *