ram-DDR5

 معرفی و بررسی نسل جدید رم  DDR5 

در دنیای سخت افزار ، ما چندین نسل از پردازنده های گرافیکی و پردازنده ها را پشت سر گذاشته ایم ، اما هنوز  همان حافظه RAM DDR4 را که تقریباً هفت سال در رایانه های بوده است ، استفاده میکنیم.
رم DDR5 نسل جدید حافظه RAM به حساب می آید و می تواند جایگزین مناسبی برای DDR4 باشد که در مقایسه با نسخه قبلی از سرعت بیشتری برخوردار است همچنین انرژی مصرفی آن کمتر و ظرفیت آن نیز افزایش پیدا کرده است.

برای استفاده از رم DDR5 ، مادربرد و پردازنده‌ نیز باید آن را پشتیبانی کنند. در همین راستا رم‌های DDR5 هم‌زمان با نسل جدید cpu های اینتل در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه می شوند. شرکت‌هایی مانند Corsair، Kingston و TeamGroup آماده تولید این رم ها هستند.

ماژول رم به طور مستقیم به مادربرد وصل می شود و در استاندارد DDR5 حداکثر ظرفیت آن به ۱۲۸ گیگابایت می‌رسد. البته چون ظرفیت این رم ها زیاد است بیشتر مورد استقبال سازمان ها قرار میگیرد و احتمالا ماژول‌های رم ۱۶ گیگابایتی فراگیر خواهد شد. برخی شرکت‌ها مانند TeamGroup قصد دارند رم‌های ۱۶ گیگابایتی را روانه ی بازار کنند، از طرفی شرکت‌هایی مانند ADATA رم‌های ۸ گیگابایتی DDR5 را تولید میکنند.

سرعت رم DDR5 

همانطور که گفته شد رم‌ های DDR5 نسبت به DDR4 از سرعت بیشتری برخوردار هستند که سرعت آن ها به حدود ۴۸۰۰ مگاهرتز یا بالاتر می رسد. سرعت بهینه رم‌های DDR4 بین ۳۶۰۰ تا ۴۰۰۰ مگاهرتز می‌باشد، البته اکثر کاربران از رم‌هایی با سرعت mhz۲۶۶۶ استفاده می‌کنند.

همچنین در کنار رم هایی با سرعت ۴۸۰۰MHz  ، رم‌های DDR5 با سرعت ۳۲۰۰MHz هم راهی به بازار عرضه میشوند، چون اینتل هنوز سی پی یو ای تولید نکرده که بتواند از تمام سرعت این رم استفاده کند و در سایت خود این مطلب را نیز بازگو کرده است که برای رایانه های شخصی از سری ALDER lake در سال ۲۰۲۲ سی پی یو ای تولید میکند که از این مدل رم پشتیبانی کند.

رم DDR5

رم DDR5

کاهش مصرف انرژی

رم‌های DDR5 به جای ولتاژ ۱٫۲ ولت از ولتاژ ۱٫۱ ولت استفاده می‌کنند که در مقایسه با نسخه ی قبلی ۰٫۱ ولت کاهش ولتاژ دارند. انتظار میرود با افزایش سرعت، ولتاژ نیز افزایش پیدا  کند اما شرکت های تولید کننده رم به دنبال تولید ماژول‌های بسیار سریع با مصرف انرژی کم هستند. از مزایای رم‌های DDR5 میتوان گفت که این رم ها می‌توانند وظیفه‌ی تنظیم ولتاژ را به تنهایی به عهده بگیرند، کاری که قبلا توسط مادربرد انجام میگرفت. در ضمن برای شناسایی خطاهای سخت‌افزاری این نوع رم‌ها اطلاعات بهتری را ارائه می‌دهند.

نتیجه گیری

در پایان باید به این نکته توجه داشت که نباید برای خرید قطعات سخت‌افزاری عجله کرد چون در ابتدای عرضه ی رم‌های DDR5 به بازار، این رم ها از قیمت بالایی برخوردار هستند که برای متعادل شدن قیمت آن‌ها باید کمی صبر کرد.

همچنین ممکن است در ابتدای عرضه ، این رم ها دارای مشکلاتی باشند به همین علت بهتر است که در شروع عرضه رم ها، کاربران حرفه‌ای و کسانی  که با قیمت بالای این قطعات مشکل ندارند، این نوع رم ها را تهیه کنند تا زودتر از دیگران از جدیدترین تکنولوژی عرضه شده بهره ببرند.

ولی برای سایر کاربران، بهتر است کمی صبر کنند. اگر مجبور به خرید سیستم هستید ، رم‌های DDR4 و پردازنده‌های موجود در بازار به خوبی میتوانند پاسخگوی نیازهای شما باشند. همان‌طور که گفته شد رم‌های DDR5 بییشتر در سازمان‌ها و برای استفاده در سرورها و زیرساخت‌هایشان، مورد استقبال قرار میگیرد که این موضوع به این معنا نیست که کاربران معمولی هم به سرعت روی به استفاده از آن‌ها بیاورند.

در کل اگرعجله ای نداشته باشید ، میتوانید این رم‌ها را با هزینه مناسب تری تهیه کنید. و به مرور زمان احتمالا عملکرد این رم‌ها نسبت به نسل‌های اولیه بهبود پبدا میکند و اگر دارای مشکلاتی باشند، مشکلات آن ها برطرف شوند.

<<< به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *