حفظ و نگهداری سرور

حفظ و نگهداری از سرورها


حفظ و نگهداری از سرورها در جوامع امروزی نقش بسیار مهمی در کارکرد و طول عمر سیستم های سرویس دهنده خواهد داشت . با توجه به استفاده روز افزون و فزاینده سرورها در ادارات و شرکت های بزرگ ، استفاده بهینه و حرفه ای از آن مهمترین عاملی هست که میتواند در این امر به ما کمک کند .

در این مقاله شما را با نکات مهمی که باید در جهت نگهداری هر چه بهتر از سرور بیاموزید آشنا میکنیم .

۱۰ نکته ضروری و کاربردی برای حفظ و نگهداری از سرورها

 

۱- هر روز از اطلاعات خود ، نسخه پشتیبان (بکاپ) تهیه کنید .

بکاپ از سرور

 

 

این اطلاعات می توانند به صورت محلی(local) و یا بر بستر فضای ابری ذخیره شوند. این نکته بسیار مهم است چرا که اگر به هر دلیلی دیتای شما از بین برود یا مورد حمله سایبری قرار بگیرد برای بازگرداندن آن باید به شدت هزینه کنید که احتمال بازگشت آن هم صد در صد نیست و ممکن است دیتای شما به طور کامل از بین برود.

 

 

 

۲- اطمینان از درست ذخیره شدن نسخه پشتیبان (فایل بکاپ)

ذخیره بکاپ

 

بهتر است هر هفته یکی از نسخه هایی به عنوان پشتیبان گرفته شده روی یک سرور آزمایشی تست شود (بازیابی و اجرا) تا اطمینان حاصل شود که نسخه پشتیبان تهیه شده به درستی کار می کند. برخی از نرم افزارهای Backup گیری مانند VEEAM Backup این ویژگی را دارند که به آن Sure Backup گفته می شود؛

یعنی پس از هر مرتبه عملیات بک آپ آن را روی سرور دیگری بازیابی می کند تا اطمینان حاصل شود که بک آپ صورت گرفته به درستی کار کند و خراب نباشد.

 

 

۳- بررسی گزارش های سرویس مانیتورینگ

گزارش مانیتورینگ

 

همه ی اطلاعاتی که بر سرویس های سرور نظارت می کنند و اطلاعات آنها بسیار حیاتی و حائز اهمیت است، باید هر روز بررسی  شود تا از مشکلات احتمالی و تبدیل آنها به مشکلات جدی جلوگیری شود. در صورت مشاهده موارد مشکوک، هشدارهای مربوط به آن را در برنامه نظارت بر سرور بررسی و لحاظ کنید.

در سازمان های بزرگ افرادی فقط برای مانیتورینگ همیشگی سرورها به صورت شیفت های شبانه و روزانه مشغول کار هستند، پس این مورد را نیز جدی بگیرید.

 

۴- بررسی میزان باقی مانده فضای ذخیره سازی

فضای ذخیره سازی

 

 

با این کار از تمام شدن ناگهانی فضای ذخیره سازی روی سرور جلوگیری می شود. البته می شود با فعال کردن هشدارها جهت پر شدن فضای ذخیره سازی در سیستم عامل خود (مثلاً ESXi) این کار را برای خود راحت کنید؛

 

مثلاً برای سیستم عامل خود تعریف کنید که اگر ۸۰ درصد فضای ذخیره سازی سرورها پر شد به شما ایمیل یا SMS بزند که سریعاً جهت افزایش حجم و فضای ذخیره سازی اقدام کنید.

 

 

۵- بررسی ابزارهای مدیریت از راه دور سرور

آی ال او چیست

توصیه می شود هر چند وقت یکبار، برنامه ها و ابزارهای مدیریت سرور از راه دور آزمایش شود تا اطمینان حاصل شود که بدون مشکل کار می کنند.

در سرورهای HPE ابزاری به نام HPE iLO وجود دارد که تمامی اطلاعات و سلامت سخت افزارهای سرور در آن قابل مشاهده است و اگر یکی از قطعات سرور دچار مشکل شود سریعاً به شما اعلام می کند که جهت تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

این ابزارهای مدیریتی در همه سرورها با عنوان های مختلف وجود دارد و بسته به زیرساخت سازمان خود این ابزارها را فعال و از آنها استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید : آموزش Raid کردن سرورهای HP نسل G8 و G9

۶- بررسی گزارشات مربوط به دما و رطوبت اتاق سرور

اندازه گیری دما و رطوبت سرور

 

این کار باید به صورت روزانه انجام بگیرد تا مشکلات مربوط به دما، سیستم خنک کننده و یا مشکلات احتمالی دیگر به سرعت شناسایی و برطرف شود.

دما و رطوبت بسیار روی طول عمر و خرابی سخت افزارهای سرور اثر دارد؛ لذا دقت کنید که اتاق سرور یا دیتاسنتر شما همواره در شرایط ایده آلی برای نگهداری از سرورهای شما باشد.

 

 

۷- تمیز کردن اتاق سرور

اتاق سرور

 

این کار باید حداقل هفته ای یکبار انجام بگیرد تا گرد و غبار و آلودگی در اتاق سرور (کف زمین و قفسه های سرور) از بین برود.

 

 

 

 

 

 

۸- بررسی گزارش های مربوط به سخت افزار

سخت افزار سرور

 

این کار باید حداقل هفته ای یکبار انجام شود. سیستم عامل های موجود در سرور به گونه ای هستند که می توانند خطاهای سخت افزاری موجود را پیدا و ثبت کنند.

 

نرم افزارهای نظارت بر سرور را باید طوری تنظیم کرد که هنگام رخ دادن خطاهای سخت افزاری، به شما هشدار (Alarm) دهد. اصطلاح مهندسی برای این کار همان بررسی Log های سرور است.

 

 

 

۹- آپدیت (بروز رسانی) حساب های کاربری

بروز رسانی حساب کاربری

 

 

مجوزها باید به صورت روزانه بررسی  شده و در صورت لزوم، در حساب های کاربری فعال نیز تغیراتی اعمال شود. برای مثال می توان حساب های کاربری را موقعی که کارمندان در محل کار حضور ندارند، غیرفعال و حذف کرد.

اگر این کار به درستی انجام نشود به راحتی می تواند بستر حملات و Attack ها را برای سارقان فراهم کند.

 

 

 

 

۱۰- بررسی گزارش های سرور

گزارش خطای سرور

 

سیستم عامل های موجود در سرور در هنگام وقوع خطا در بخش های مختلف مثل دسترسی کاربران، خطاهای مربوط به برنامه و دیگر موارد گزارشی را تهیه می کند.

از برنامه نظارت بر سرور برای دسترسی به این گزارش ها و تنظیمات اعلان هشدار می توان استفاده کرد. در برندهای مختلف برای این کار ابزارهای مختلفی وجود دارد؛

باید بر اساس برندی که در مجموعه خود استفاده می کنید، ابزارهای آن برند را آموزش ببینید و از آنها نهایت استفاده را ببرید.

 

 

شرکت آرسس پارت می تواند به شما در زمینه حفظ و نگهداری از سرور و همچنین راهنمایی برای خرید سرورهای اچ پی و تجهیزات شبکه کمک کند .

از تماس با کارشناسان ما در این زمینه استفاده کنید.

 

مطالعه بیشتر : سرور بازی چیست و چه ویژگی های باید داشته باشید ؟

<<< به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *