فرکانس پردازنده چیست

فرکانس پردازنده چیست


در این مطلب آموزشی با مفهوم فرکانس پردازنده و عملکرد آن آشنا خواهید شد .

فرکانس پردازنده چیست ؟

فرکانس Frequency در لغت به معنای بسامد و تناوب است اما در پردازنده ها منظور از فرکانس، سرعت واحد پردازنده می باشد؛

بدین معنا که به طور مثال اگر فرکانس پردازنده ای ۲ گیگاهرتز باشد یعنی می تواند ۲ میلیون کار پردازشی را در یک ثانیه انجام دهد. البته باید توجه داشت که برای محاسبه عملی همچون جمع دو عدد، حدود ۵ کار پردازشی انجام می شود. پس می توان نتیجه گرفت که هر چقدر فرکانس پردازنده دارای عددی بالاتر باشد، سرعت پردازش آن نیز به همان میزان بالا می رود.

فرکانس پردازنده چیست

نکته جالبی که باید بدانیم این است که در همه پردازنده ها اگر میزان فرکانس بالا باشد، تعداد هسته های فیزیکی آن پردازنده به مراتب کمتر می شود؛ یعنی اگر یک CPU دارای فرکانس ۳.۸GHz باشد مطمئناً تعداد هسته های فیزیکی آن کم می باشد. در مقابل اگر تعداد هسته های فیزیکی یک پردازنده مثلا ۲۸ هسته فیزیکی باشد یقیناً فرکانس آن کم است مثلا حدود ۲.۲۰GHz.

 

پیشنهاد مطالعه : بررسی پردازنده سرور های اچ پی نسل ۸، ۹ و ۱۰

اور کلاک چیست؟

مفهوم اورکلاک (Overclock) در واقع انجام فرایندی در پردازنده است که میتواند سبب افزایش سرعت عملکرد پردازنده (یعنی همان فرکانس) و همچنین افزایش دمای پردازنده شود. به عنوان مثال اگر یک پردازنده دارای فرکانس  ۳.۸GHz باشد می تواند تا ۴.0GHz اورکلاک شود یعنی حداکثر سرعت و دما.

Base frequency و Maximum Frequency چه تفاوتی دارند؟

معمولا برای پردازنده های سروری از این عبارات استفاده می شود؛ Base Frequency همان فرکانس پیش فرض کارخانه است و Maximum Frequency حداکثر توانایی فرکانس پردازنده را نشان می دهد.

اگر سرعت و ضریب کلاک پردازنده از حداکثر توان پردازنده بیشتر باشد سبب خرابی پردانده می شود.

علت عدم رشد و افزایش فرکانس پردازنده ها چیست؟

مهم ترین دلیل عدم رشد فرکانس پردازنده ها این است که محققان دریافته اند که افزایش فرکانس سبب افزایش دمای پردازنده می شود.

این افزایش دما به حدی است که ممکن است پردازنده را ذوب کند؛ البته این اتفاق نمی افتد چون در پردازنده های امروزی درصورت افزایش دما، بیش از حد مجاز تعریف شده، پردازنده خود را خاموش می کند.

امید است در آینده با رشد و پیشرفت روز افزون علم و دانش، شاهد ساخت خنک کننده های قدرتمند تری باشیم تا بتوان از حداکثر قدرت پردازنده ها به راحتی استفاده نمود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *