کدام رید برای سیستم یا سرور شما مناسب است ؟ (رید سخت افزاری یا رید نرم افزاری) 

Raid نرم افزاری چیست و مزایا و معایب آن چیست؟

رید سخت افزاری یا رید نرم افزاری

رید سخت افزاری

 

در این مقاله قصد داریم با مزایا و معایب Raid های سخت افزاری و نرم افزاری آشنا شویم.

Raid های نرم افزاری به دلیل اینکه سخت افزار جداگانه ای ندارند پردازش های مربوط به Raid توسط پردازنده خود سیستم انجام می شود. یعنی CPU سیستم شما علاوه بر پردازش های معمولی مربوط به اپلیکیشن ها، پردازش های مربوطه به Raid را نیز انجام می دهد.

Raid های نرم افزاری در سیستم عامل های مختلف از جمله ویندوز و لینوکس قابل اجرا هستند اما چون بخشی از پردازش CPU را به خود اختصاص می دهند عموماً از آنها استفاده نمی کنند. در ویندوز می توان از طریق کنسول Disk Manager با دستور Diskmgmt.msc دیسک ها را به صورت Dynamic گذاشت و سپس آنها را با یکدیگر Raid کرد.

از مزایای Raid نرم افزاری فقط می توان به کم هزینه بودن آن اشاره کرد که در مقابل معایب آن بسیار ناچیز است، از معایب Raid نرم افزاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-     در هنگام Boot شدن سیستم نمی توان آنها را مدیریت کرد و حتما باید وارد سیستم عامل شوید تا بتوانید آنها را مدیریت کنید؛

این یکی از بزرگترین معایب این نوع RAID می باشد چرا که ممکن است به هر دلیلی سیستم عامل بالا نیاید و شما بخواهید به دیتای خود پیش از ورود به سیستم عامل دسترسی داشته باشید.

۲-     اگر مشکل نرم افزاری برای سیستم عامل پیش بیاید ، تمامی اطلاعات شما از بین خواهد رفت.

۳-     در صورت استفاده از Raid نرم افزاری امکان انتقال دیسک ها به سرور دیگر از بین می رود.

۴-     در این حالت نمی تواند از قابلیت کش استفاده کنید چرا که سخت افزار جداگانه ای که دارای کش باشد را ندارید.

۵-     Raid نرم افزاری بخشی از پردازش CPU سیستم شما را به خود اختصاص می دهد و لذا ممکن است سرعت سیستم شما تا حدودی کند شود.

 

تفاوت رید

Raid سخت افزاری چیست و مزایا و معایب آن چیست؟

یکی دیگر از مدل های Raid حالتی است که سخت افزاری به صورت جداگانه (Dedicated) روی دستگاه خود داریم که پردازش های لازم برای Raid را مدیریت می کند. به این سخت افزار به اصطلاح Raid Controller گفته می شود که در تصویر زیر می توانید یکی از مدل های آن را مشاهده کنید.

 به صورت معمول و در سرورها این سخت افزار وجود دارد و وجود این سخت افزار موجب می شود که پردازش اعمال مربوط به Raid از عهده سرور و پردازنده آن خارج شود لذا بار اضافی روی پردازنده ها و رم های دستگاه شما وجود نخواهد داشت.

استفاده از Raid سخت افزاری مزایای بسیار زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

۱-     پردازنده و رم هیچگونه پردازشی برای Raid نخواهند داشت و به پردازش های مربوط به خود می رسند؛ لذا عملکرد و سرعت سیستم کند نمی شود.

۲-     در صورت خراب شدن هارد دیسک به راحتی می توان آن را بیرون کشید و هارد جدید جای آن قرار داد و دیتا خود به خود بازگردانده می شود.

۳-     در صورت خراب شدن هارد دیسک هایی که در Raid سخت افزاری هستند هیچ اثر منفی و فشاری به سیستم زمان Boot شدن نمی آید و کاملاً عادی و بدون مشکل سیستم عامل بالا می آید.

۴-     می توانیم بدون آنکه نیاز باشد سیستم را خاموش کنیم هارد دیسک های خراب شده را از سرور خارج کنیم و هارد سالم به جای آن بگذاریم که در این صورت خود سرور دیتای هارد سوخته را روی هارد جدید Rebuild می کند.

۵-     امنیت رید سخت افزاری بسیار بالاتر از رید نرم افزاری است.

۶-     سرعت و کارایی هارد دیسک ها در Raid سخت افزاری نسبت به Raid نرم افزاری بیشتر است.

۷-     Raid سخت افزاری وابسته به یک سیستم عامل خاص نیست و می توان هارد دیسک ها یا SSD ها را به صورت همزمان در سیستم عامل های مختلف مدیریت کرد.

۸-     سهولت در مدیریت و نظارت بر هارد دیسک های در Raid در یک محیط GUI به نام SSA مخفف عبارت Smart Storage Administration

نتیجه گیری

از مقایسه معایب و مزایای Raid سخت افزاری و نرم افزاری به راحتی می توان دریافت که استفاده از Raid نرم افزاری درست نیست چرا که هم سرعت سیستم را کند می کند و هم امنیت آنچنان مناسبی ندارد. امروزه تقریباً تمامی شرکت ها، سازمان ها و ارگان ها از Raid سخت افزاری استفاده می کنند و در موارد بسیار نادری به سراغ Raid نرم افزاری می روند.

<<< به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *