سرور مناسب دیتابیس

سرور مناسب دیتابیس


چگونه برای پایگاه داده خود سرور مناسب انتخاب کنیم ؟

خرید سرور دیتابیس ( پایگاه داده ) به عوامل زیادی بستگی دارد و نکاتی را برای آن باید مد نظر قرار داد که به صورت خلاصه به آن می پردازیم :

عوامل موثر در انتخاب پایگاه داده:

عملکرد، کاربرد و مقیاس‌ پذیری پایگاه داده ، به نوع سخت افزار سرور وابسته است.

سرور مناسب دیتابیس

سرور مناسب دیتابیس

حافظه:

برای پایگاه داده می توان از فضای ذخیره سازی با پروتکل های SATA، SSD و NVMe استفاده نمود. در بین این سه، پروتکل NVMe، پرسرعت ترین و SATA ، کندترین پروتکل است.

نوع پروتکل حافظه ی انتخابی برای پایگاه داده، از جهت سرعت کوئری ها و میزان اطلاعات ذخیره شده ، مهم است زیرا کارکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

پس هنگام انتخاب حافظه ، باید به میزان هزینه و کاربرد آن توجه کرد.

مثلا برای ذخیره چند ترابایت اطلاعات بر روی پایگاه داده، که تقریبا نیازی به کوئری نوشتن نیست، استفاده از SSD یا NVMe با وجود سرعت بالا، مقرون به صرفه نیست. اما در عوض پایگاه داده هایی که IO (ورودی و خروجی) آن ها، سطح بالاست و نیازمند تعداد زیادی کوئری نوشتن به طور همزمان و یا نیازمند انتقال سریع اطلاعات باشند، این حافظه ها به خاطر سرعت بالایی که دارند، مناسب هستند.

پردازنده:

نوع پردازنده‌ ی انتخابی برای پایگاه داده‌، از جهت سرعت هسته و تعداد هسته‌ها مهم است. انتخاب این مورد هم باید باتوجه به نوع نیاز و کارآیی پردازنده باشد.

حافظه رم:

یکی از عوامل مهم کارآیی پایگاه داده، حافظه است. حتی SSD هایی که بیشترین سرعت را در بین پروتکل های دیگر دارند بازهم از حافظه ی RAM سرعتشان کمتر است. اگر پایگاه داده قادر به خواندن کوئری ها از حافظه باشد، خواندن کوئری ها، به بالاترین سرعت ممکن انجام می گیرد؛ چراکه  اینکار بدون تعویض و صفحه بندی صورت می گیرد. پس باید مقدار حافظه RAM را به اندازه کافی انتخاب نمود تا از صحت عملکرد و سرعت پایگاه داده، اطمینان حاصل شود.

شبکه:

این عامل نیز بسیار مهم است، زیرا اگر شبکه ای که اطلاعات سرور وب یا اپلیکیشن بر بستر آن جابه جا می شود کند باشد عملکرد سیستم پایین می آید. (حتی اگر پایگاه داده سریع باشد.)

مطالعه بیشتر :  بهترین سرور برای دیتابیس یا پایگاه داده چیست ؟

انواع سرور:

با توجه به نیاز و کارآیی سرور، می توان از انواع آن برای پایگاه داده استفاده کرد.

سرور های چندگانه:

سرور چندگانه به معنای یک سرور اختصاصی مجازی است که بازدهی و سرعت آن زیاد است. برای کم شدن مشکلات مرتبط به اختصاص منابع اشتراکی در سرور ها، هر سرور فیزیکی میزبان چندین سرور مجازی است.

این مدل از سرورها برای مراکز داده‌های کوچکی که به IO های بالا نیاز ندارند مناسب هستند . البته برای پایگاه داده‌هایی که به سرعت پیشرفت می‌کنند مناسب نیستند، چون برای توسعه‌ی سرورها نیاز به جابجایی گسترده (migration) است.

سرورهای ابری (Cloud Servers):

این سرورها برای پایگاه داده هایی که IO آن ها، مدام افزایش می یابد ویا الگو‌های کاری مختلفی دارد ؛ بسیار مناسب است و دارای بیش ترین قابلیت اطمینان و مقیاس‌پذیری هستند.

سرورهای اختصاصی:

سرورهای اختصاصی بهترین عملکرد را دارند، پس برای IO بسیار زیاد مناسب اند؛ سرور های قدرتمند HPE (نسل دهم) با حافظه ی NVMe، انتخاب بسیار مناسبی هستند.

خرید سرور دیتابیس

خرید سرور دیتابیس

برای خرید سرور پایگاه داده و یا انواع دیگری از سرورها متناسب با  نیاز خود ، کارشناسان فنی و فروش شرکت آرسس پارت می توانند شما را در در این امر راهنمایی کنند . 

<<< به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *